Bij moderne auto's is de stroomverdeling een onmisbaar aspect dat bepaalt hoe een auto zijn vermogen efficiënt gebruikt. Het belangrijkste element in dit proces wordt de verdeler genoemd. In principe beheert dit onderdeel de stroomtoevoer naar de verschillende onderdelen van de motor. Een goed begrip van de types en het werkingsprincipe van de verdelerkap van de auto kan waardevol zijn voor de werking en het onderhoud van het voertuig.
Types ontstekingsverdelers voor auto's
Er zijn twee soorten:
- Stroomverdeler met contactpunten: Dat is het traditionele type dat gangbaar was in auto's van voor de jaren 1970. Dit onderdeel heeft een set contactpunten en een condensator om de elektrische lading te regelen die naar de bobine wordt gestuurd.
- Elektrische stroomverdeler: Dit type wordt gebruikt als standaard in moderne auto's. In plaats van de contactpunten zijn er nu een magnetische ontvanger en een elektronische regelmodule (ECM), zodat er minder onderhoud nodig is en de betrouwbaarheid toeneemt.
De werking van de stroomverdeler van de auto
De stroomverdeler van de auto functioneert in meerdere stappen. In de eerste plaats wordt de spanning van de bobine naar de juiste cilinder in de ontstekingsvolgorde gestuurd. Dit gebeurt door de rotor en de die in het onderdeel draaien. Als de rotor draait, passeert hij contacten in de kap van de verdeler. Elk van deze contacten is verbonden met een van de bougies voor de auto. Wanneer een contact de rotor passeert, genereert de elektrische lading een vonk die het brandstof-luchtmengsel in de verbrandingskamer van de motor doet ontbranden. Daarom is het belangrijk om dit mechanisme in optimale conditie te houden om een soepele werking van het voertuig te garanderen.
Vaststellen dat de stroomverdeler kapot is
Een auto met een defect onderdeel kan duidelijke verschijnselen en prestatieproblemen vertonen, zoals ontstekingsfouten, een onregelmatige motor of een motor die helemaal niet meer aanslaat. Er zijn meerdere factoren die dergelijke gebreken kunnen veroorzaken.
- Voortdurend gebruik veroorzaakt slijtage van de onderdelen van de verdeler. Dit kan ertoe leiden dat de rotor, de kap of andere onderdelen het begeven, waardoor er storingen kunnen optreden.
- Na verloop van tijd kunnen warmte en trillingen in de hoge temperatuur en trillende omgeving van een motor ook leiden tot schade aan de verdeler.
- Olielekkage bij de verdeler kan leiden tot een storing, omdat olie op de dop de elektrische ontlading kan verhinderen die nodig is voor ontsteking.
Als er tekenen zijn van fysieke schade, corrosie of verbranding, is het tijd voor een nieuwe stroomverdeler voor de auto.
Conclusie
De stroomverdeler vormt het hart van het ontstekingssysteem van het voertuig en verdeelt de benodigde stroom op het juiste moment over de juiste motoronderdelen voor auto. Door de belangrijke rol met betrekking tot de prestaties van de motor is het van het grootste belang om de types, het werkingsprincipe en de veelvoorkomende storingen van de verdeler te begrijpen.
Dankzij nauwkeurige kennis en regelmatig onderhoud van de stroomverdeler kunnen onnodige storingen worden voorkomen, blijft de auto in de beste staat en kan er probleemloos worden gereisd. Autobezitters moeten het onderdeel regelmatig inspecteren en onderhouden als er aanwijzingen zijn voor problemen, zoals slijtage, warmteschade of olievervuiling, om een optimale werking en een langere levensduur van het voertuig te garanderen.
TOP-producten over dit onderwerp: