De functie van de stabilisatorstang is essentieel, omdat deze ervoor zorgt dat het voertuig een stabiele wegligging heeft. Deze stang voorkomt dat de carrosserie van de auto te veel naar één kant over zal hellen. Dit is het belangrijkste onderdeel van de ophanging van het voertuig dat bijdraagt aan een goede wegligging en het veilige gebruik van de auto.
Behalve dat de stabilisatorstang van de auto voor een goede grip op de weg zorgt, draagt deze er ook toe bij dat alle wielen afzonderlijk een goede grip op het wegdek hebben. En dat is goed, omdat op die manier een gelijkmatige slijtage van alle vier de banden optreedt. Mocht je ooit je auto willen tunen, houd er dan rekening mee dat je vrijwel zeker ook een sterkere stang nodig hebt. Na de tuning zal de stabilisatorstang zwaarder belast worden en deze belasting is hoger dan de originele stang verdragen kan.
Een voor en achter stabilisatorstang van de auto is gemaakt om te kunnen draaien. Het betreft een massieve staaf in de vorm van een U die zich tussen de wielen van het voertuig bevindt. En tussen de stuurstang en de draagarmen worden gewoonlijk rubberen bussen aangebracht. Er wordt gebruik gemaakt van steunen en bussen om de stabilisatorstang aan de draagarmen te bevestigen of om de eindpunten van de stang aan de veerpoot of de draagarm te bevestigen.
Waardoor gaat de stabilisatorstang kapot
De stabilisatorstang van de Peugeot 206 zelf raakt zelden beschadigd, maar omdat de stang door middel van een koppelstangen en rubberen bussen aan het overige deel van de ophanging gekoppeld, ontstaan hier vaak ook de defecten. De rubberen bussen en koppelstangen van de stabilisatorstang hebben een gemiddelde levensduur van 80.000 tot 120.000 kilometer. Deze levensduur geldt dan ook als vervangingstermijn voor deze componenten.
De slijtage van de bevestigingen van de stabilisatorstang zijn het gevolg van veroudering van de componenten. Maar er zijn meer redenen waarom de stabilisatorstang rubbers versleten raken. Een vroegtijdige slijtage kan optreden bij zware belasting van de bevestigingen doordat er veelvuldig over wegen met een slecht wegdek of over verkeersdrempels wordt gereden. Ook op een sportieve manier rijden met veel abrupte stuurhandelingen, snel optrekken en afremmen heeft een negatieve invloed op de gebruiksduur van de bevestigingen van de stabilisatorstang van de auto.
Hoe kan ik een kapotte stabilisatorstang herkennen
Als de stabilisatorstang kapot is zijn er duidelijke aanwijzingen, maar je moet natuurlijk wel weten waarop je moet letten. Tot de meest voorkomende verschijnselen van een slechte of defecte bus van de stabilisatorstang of een kapotte stabilisatorkoppeling behoren:
- Te weinig stabiliteit tijdens het rijden, met name bij het nemen van een bocht
- Slechte wegligging
- Lawaai als je over een verkeersdrempel rijdt
- Kloppende geluiden als je over een weg met een slecht wegdek rijdt
- De stabilisatorstang rammelt en maakt een krakend geluid
Met een kapotte stabilisatiestang is het nog steeds mogelijk met de auto te rijden. Maar je zult merken dat je bij snelheden boven de 50 km/u te veel overhelt. Het voertuig kan daar instabiel van worden. Mochten de bussen of verbindingen van je stabilisatorstang tijdens het rijden kapot gaan, breng de auto dan gewoon naar de garage, naar een vakkundig monteur of vervang deze zelf.
Rijd voorzichtig, maar nog belangrijker, minder vaart zodra je een afrit van de snelweg nadert. Op dat moment zal je het meest last hebben van de overhelling van de carrosserie. Bij het rijden met een lage snelheid of in de bebouwde kom zul je niet snel opmerken dat de stabilisatiestang kapot is.
Wat moet je doen als de stabilisatorstang kapot is
Probeer allereerst uit te vinden waar het geluid vandaan komt. Verwissel het geluid van de versleten bussen van de stabilisatorstang niet met soortgelijke geluiden. Hef de auto omhoog met behulp van een krik en zorg ervoor dat de wagen veilig op een steun staat. Doe dit met de nodige voorzichtigheid.
Kijk waar de stabilisatorstang zit en inspecteer de bussen. Er mogen geen scheuren in zitten en ze moeten in een goede conditie zijn. Neem daarna de stuurstang vast en beweeg die. Beweegt deze enigszins, dan is er sprake van een verslechterde werking van de bussen. Onderzoek ook of de rubbers van de stang versleten zijn. Is dat het geval, dan moeten de stabilisatorstang rubbers voor de auto worden vervangen.
In sommige gevallen is het lastig het verschil te zien tussen slechte bussen en slechte eindverbindingen. Onthoud dat de bussen van de stabilisatorstang een piepend geluid maken zodra je over een verkeersdrempel rijdt. Terwijl de stabilisatorstang verbindingen een knarsend of bonkend geluid produceren wanneer je door een kuil rijdt.
Zelf de stabilisatorstang van de auto vervangen
Nadat je hebt vastgesteld dat de stabilisatorstang of de rubbers daadwerkelijk kapot zijn, moet je beslissen of je deze door een garagebedrijf wilt laten vervangen of dat je deze zelf wilt gaan vernieuwen. Beschik je over enige ervaring en vaardigheden en besluit je de vervanging zelf uit te voeren, dan kan dat met de onderstaande stappen:
- om te beginnen moet je de wielbouten losdraaien en het wiel verwijderen
- je hebt nu een goede toegang tot de stabilisatorstang en haalt deze vervolgens weg
- verwijder nu de rubbers en vervang deze door nieuwe rubbers
- in principe kun je nu de stang terug plaatsen, tenzij deze defect is, in dat geval plaats je een nieuw onderdeel
- plaats het wiel weer terug en draai dan de wielbouten vast
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de stabilisatorstang
De prijs die betaalt moet worden voor de vervanging van de stabilisatorstang bedraagt tussen de € 60,- en € 300,-. De kosten worden bepaald door welke onderdelen nodig zijn voor de vervanging en of je het zelf doet of door een garage laat doen.
TOP-producten over dit onderwerp: