De multiriem in je auto kan een hele zwik problemen veroorzaken wanneer hij verslijt of het opgeeft. In deze tekst geven wij informatie over de functie van de riem, hoe je weet wanneer hij het laat afweten en hoe lang hij zou moeten meegaan.
De multiriem houdt de boel draaiend
Vroeger installeerden autofabrikanten verschillende riemen voor de aandrijving van onderdelen onder de motorkap. Vandaag de dag is er een enkele aandrijfriem (ook wel poly-V-riem genoemd) verantwoordelijk voor de werking van een reeks motoronderdelen zoals:
- de dynamo
- de ABS-pomp
- de airco-compressor
- de koelvloeistofpomp
- de luchtpomp.
De poly-V-riem loopt over de poelies van de componenten die hij aandrijft. Een aantal geleiderollen ondersteunen de soepele werking van de in bochten lopende multiriem. De riemen zijn geribbeld aan de ene kant waar ze op de poelies grijpen en glad van achteren. Ook de gladde achterkant kan echter poelies aandrijven in sommige auto’s.
Piepende multiriem
Piepgeluid is het meest voorkomende symptoom van een slippende of versleten multiriem. Het piepen wordt luider bij het bergopwaarts rijden of wanneer een verwarming en airco gelijktijdig zijn ingeschakeld. Slijtage van de riem is meestal ook zichtbaar. Zo moet worden gelet op
- barsten
- afschuring
- ribben die loskomen
- ongelijke slijtage van de ribben of de riem zelf
- vervorming of smeltplekken.
Verder moet worden opgemerkt dat het kan zijn dat de multiriem piept bij een koude motor omdat vocht op de riem is neergeslagen. Dit geluid is echter niet zo luid en het verdwijnt ook zodra de motor warmloopt.
Wanneer de multiriem geknapt is of sterk gerafeld, hoor je een flappend geluid onder de motorkap. Kleine ritmische tikgeluiden bij het optrekken zijn het teken van kleine afgebroken delen van de riem die tegen andere componenten vliegen.
Multiriem versleten
Het functioneren van aangedreven onderdelen is in hoge mate afhankelijk van hun aandrijfriem. In geval van een slecht werkende riem kan de auto makkelijker oververhitten. De airco of het ABS kunnen geheel of gedeeltelijk de geest geven. Mogelijk laadt de accu niet wanneer de dynamo te lijden heeft onder een aandrijving. Andere tekenen zijn:
- Flikkerende verlichting bij het starten
- startproblemen
- gedimde koplampen
- een acculampje dat blijft branden.
De auto kan geregeld uitvallen tijdens het rijden wanneer de multiriem zijn werk niet doet. Wanneer hij tijdens het rijden knapt, kan hij andere onderdelen onder de motorkap beschadigen.
Wanneer moet de multiriem vervangen worden?
Een moderne multiriem voor Peugeot 206 is ontworpen om meer dan 100.000 km mee te gaan. Om op zeker te spelen is het echter raadzaam om een vervanging om de 70.000 - 80.000 km in te plannen. Check de riem bij elke olieverversing. Dit voorkomt dat je vroeg of laat langs de weg komt te staan.
Zelf vervangen
Een handige doe-het-zelver heeft genoeg aan het diagram van het riemverloop om de multiriem zelf te vervangen. Wellicht is ook de spanrol aan vervanging toe. Sommige doe-het-zelvers merken op dat wanneer ze een oude riem hebben vervangen, de nieuwe multiriem piept. Dan is meestal sprake van een verkeerde spanning. Wees zeker van wat je doet bij het sleutelen en laat anders de vervanging aan een professionele monteur over.
TOP-producten over dit onderwerp: