De koelvloeistoftemperatuursensor oefent grote invloed op de werking van de motor uit door continu de temperatuur van de koelvloeistof te monitoren. Laten we eens dieper ingaan op de werking en wat er gebeurt als deze sensor storingen vertoont.
Werking van de koelvloeistoftemperatuursensor
De koelvloeistoftemperatuursensor van de auto is een kritiek component binnen het motorbeheersysteem. Deze sensor gebruikt een NTC-weerstand, die daalt als de temperatuur stijgt. Dit signaal wordt naar de motorregeleenheid (ECU) gestuurd, die de gegevens gebruikt om functies zoals injectie-timing, lucht-brandstofverhouding en het inschakelen van de koelventilator te regelen. Deze aanpassingen stellen de motor in staat onder optimale omstandigheden te functioneren. Dit heeft zijn weerslag op het brandstofverbruik.
-
- Aantal contacten: 2
- Sensortype: NTC
- Montage/demontage door vakmensen vereist!:
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : 6PT 009 109-291 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 6PT 009 109-291
Fabrikant: HELLAIn voorraad
10,98 €incl. 21% BTW -
- Aantal contacten: 2
- Behuizingskleur: zwart
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : TS10521 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht TS10521
Fabrikant: DELPHIIn voorraad
7,90 €incl. 21% BTW -
- Dikte [mm]: 52
- Diameter [mm]: 10
- Aantal aansluitingen: 2
- Gewicht [kg]: 0,005
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : 37142 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 37142
Fabrikant: FEBI BILSTEINIn voorraad
8,38 €incl. 21% BTW -
- Aantal aansluitingen: 2
- Gewicht [kg]: 0,012
- Voor OE nummer: 06B 905 379 D
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : 106282 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 106282
Fabrikant: FEBI BILSTEINIn voorraad
9,48 €incl. 21% BTW
Diagnose van storingen
Een defecte koelvloeistoftemperatuursensor vertoont de volgende symptomen:
- Slechte brandstofefficiëntie. De koelvloeistoftemperatuursensor zorgt ervoor dat de juiste brandstofmix wordt gebruikt door nauwkeurig de temperatuur van de koelvloeistof van uw auto te rapporteren. Het mengsel heeft een hoger gehalte aan brandstof wanneer de motortemperatuur koeler is. Als de sensor echter een koele temperatuur rapporteert terwijl de motor eigenlijk warm is, stijgt het brandstofverbruik onnodig-
- Onregelmatige temperatuurmetingen- Als je meer fluctuatie in je motortemperatuur opmerkt of deze hoger of lager dan normaal lijkt tijdens het rijden, kan dit aan de koelvloeistoftemperatuursensor liggen. Vooral wanneer je motor niet lijkt op te warmen zoals gewoonlijk, is het verstandig om een monteur naar het koelsysteem van uw auto te laten kijken. Hoewel het aan de koelere buitentemperaturen kan liggen, is het ook waarschijnlijk dat de gerapporteerde temperatuur onnauwkeurig en te laag is.
- Zwarte rook uit je uitlaat. De lucht-brandstofverhouding die door de koelvloeistoftemperatuursensor wordt geregeld kan als gevolg hebben dat de brandstof niet volledig verbrandt in de verbrandingskamer. Dan komt er zwarte rook uit je uitlaat, omdat de verbranding van het overschot aan brandstof daar plaatsvindt. Hoewel een beetje zwarte rook je auto niet onbestuurbaar maakt, is het een teken dat je je auto beter niet kunt gebruiken en naar een monteur moet brengen voor een reparatie van het koelsysteem.
- Oververhitting van de motor. Een falende koelvloeistoftemperatuursensor kan een permanent koud signaal geven, maar net zo goed een heet signaal te sturen terwijl je motortemperatuur veilig is. In dit geval zal je auto aangeven dat je motor oververhit raakt terwijl dit in werkelijkheid niet zo is.
- Het motorlampje brandt. Behalve als signaal dat je motor oververhit raakt, kan ook het motorlampje (check engine light) aangaan als je koelvloeistoftemperatuursensor defect is. Als de boordcomputer van je auto een probleem detecteert met het signaal van de sensor, wordt het motorlampje geactiveerd.
-
- Kleurmarkering: zwart
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : 219244250500 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 219244250500
Fabrikant: MAGNETI MARELLIIn voorraad
18,18 €incl. 21% BTW -
Details
Art. Nr. : 0 261 230 448 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 0 261 230 448
Fabrikant: BOSCHIn voorraad
25,08 €incl. 21% BTW -
- Connectorhuisvorm: rechthoekig
- Aantal contacten: 2
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : 721 092 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 721 092
Fabrikant: TOPRANIn voorraad
7,68 €incl. 21% BTW -
- Aantal contacten: 2
- Behuizingskleur: zwart
- Conditie: Geheel nieuw
DetailsArt. Nr. : 33503 Sensor, temperatuur binnenkomende lucht 33503
Fabrikant: FAEIn voorraad
12,68 €incl. 21% BTW
Onderhoud en vervanging
Het negeren van de eerste tekenen van het falen van de sensor leidt mogelijk tot kostbare reparaties en zelfs tot motorstoring. Bij problemen met de Golf 4 temperatuursensor is het raadzaam om snel actie te ondernemen. Een tijdige diagnose en vervanging van de koelvloeistoftemperatuursensor zorgen ervoor dat uw auto efficiënt blijft werken.
Conclusie
De koelvloeistoftemperatuursensor is een onmisbaar onderdeel voor het goed functioneren van de motor van je auto. Wees alert op de genoemde symptomen van een defecte sensor en draag zorg voor tijdige controle en vervanging.
TOP-producten over dit onderwerp: