Wat is een koppelomvormer en hoe werkt deze? Het is een essentieel onderdeel in de onderdelen versnellingsbak van de auto. De werking is die van een vloeistofkoppeling in een compacte behuizing. Dankzij deze werking is het mogelijk je auto stationair te laten draaien terwijl je het rempedaal indrukt. Toch sluit de koppelomvormer van de automaat de motor niet volledig van de transmissie af, zoals dat bij de koppeling wel het geval is.
Met de koppelomvormer kun je zonder veel kracht te gebruiken de auto stationair laten draaien, wat vooral handig is als je stilstaat voor bijvoorbeeld een verkeerslicht of een spoorwegovergang. Het is de omvormer waarin de transmissievloeistof wordt geleid, die ervoor zorgt dat er hydraulische druk ontstaat. Het is een gevoelig onderdeel dat vaak voor problemen zorgt bij de versnellingsbak van automaten. De koppelomvormer is uit drie componenten opgebouwd, namelijk een pompwiel, stator en turbinewiel. Met de omvormer wordt het roterend vermogen van een primaire aandrijving, zoals een verbrandingsmotor, overgebracht naar de ronddraaiende wielen.
Als essentieel onderdeel van een auto moet de koppelomvormer naar behoren functioneren om probleemloos te kunnen rijden. Zodra er sprake is van een defecte omvormer, zal dit grote gevolgen hebben voor je auto. Als de koppelomvormer versleten of defect is, kan er schade aan de transmissie ontstaan. De koppelomvormer problemen hebben naast schade, oververhitting, wrijving en kwaliteitsverlies van de transmissievloeistof tot gevolg. Wordt er niets of niet tijdig iets gedaan om dit te verhelpen, dan kan de transmissie nog ernstiger beschadigd raken.
Symptomen van een koppelomvormer defect
Slippende versnellingen – Bij dit defect is er een ongewoon geluid hoorbaar tijdens het optrekken en afremmen. Schakelt de auto in een bepaalde versnelling en blijft deze moeilijk in de inschakelde versnelling, dan spreken we van een slippende versnelling. De trillingen die voelbaar zijn duiden op koppelomvormer problemen die zo snel mogelijk opgelost moeten worden.
Problemen met accelereren – Een van de andere symptomen dat de koppelomvormer kapot is, is het ruw accelereren en afremmen van de auto. Doordat de opgebouwde druk niet consistent is, zal het voertuig abrupt of niet versnellen. Zodra je vaststelt dat de auto moeilijk accelereert, trilt of niet goed op het gaspedaal reageert, duidt dit op koppelomvormer problemen die snel verholpen moeten worden.
Oververhitting van de transmissie - Tot de symptomen van een defecte koppelomvormer behoort een oververhitte transmissie. Een transmissie kan warm worden als de versnellingen slippen, wat ertoe leidt dat de transmissievloeistof in de koppelomvormer verhit raakt. Mocht deze Automaat olie oververhit raken, dan kan de transmissie niet meer werken en beschadigd raken. Laat in dit geval de auto meteen repareren bij een autogarage om onveilige situaties te voorkomen.
Verontreinigde transmissievloeistof - De transmissievloeistof zorgt ervoor dat de koppelomvormer kan functioneren doordat er hydraulische druk wordt opgebouwd. Bij een slechte kwaliteit of vervuilde transmissievloeistof kan de omvormer niet naar behoren werken. Je weet dat deze verontreinigd is als de kleur ervan donker, verbrand of melkachtig is. Ga naar een gespecialiseerde werkplaats die het mankement indien nodig met nieuwe koppeling onderdelen voor de auto kan oplossen.
Vreemde geluiden uit de versnellingsbak – Deze geluiden zijn met name hoorbaar als je terwijl de auto stil staat gas geeft. Kloppende, ratelende of jankende geluiden kunnen een aanwijzing zijn dat de koppelomvormer versleten is. Negeer deze geluiden niet en voorkom verdere problemen door naar een monteur te gaan.
Vervangingskosten
De kosten voor het vervangen van de koppelomvormer zijn hoog. De prijs van heet nieuwe onderdeel variëren van € 400 tot wel € 600. De reparatie is arbeidsintensief omdat de volledige transmissie uit elkaar gehaald moet worden. Dit is uiteraard van invloed op de hoogte van de factuur die je van een garage zult krijgen. Zelf doen kan ook, maar daar heb je de nodige ervaring voor nodig. Al met al is het altijd verstandig om bij de eerste symptomen van een koppelomvormer defect meteen in actie te komen om nog hogere kosten te voorkomen.
TOP-producten over dit onderwerp: