Het vliegwiel van de auto is een zware schijf aan het uiteinde van een roterende as, die de vermogenspulsen van de motor afvlakt en energie opslaat door middel van een toerental. De functie van het vliegwiel voor de auto is onder meer het balanceren van de motor, wat nodig is omdat de zuigers zich niet in het midden van de krukas bevinden en er daardoor trillingen en schommelingen ontstaan. Het onderdeel heeft eveneens een rol bij het starten van de motor en het reduceren van de belasting van de aandrijflijn.
Enkel massa en dubbel massa vliegwiel
Er zijn 2 soorten vliegwielen: enkel en dubbel massa vliegwiel voor de auto. Zoals de benaming al aangeeft bestaat de eerstgenoemde uit één onderdeel en het laatstgenoemde uit 2 vliegwielen. Een onderdeel met een enkele massa is goedkoper, maar maakt wel meer geluid. Een onderdeel met een dubbele massa heeft twee vliegwielen, waarvan er een aan de koppeling en een aan de krukas van de auto is bevestigd. Voordeel van een dubbel massa vliegwiel is het zuinige brandstofverbruik en dat trillingen en geluiden beter gedempt worden.
Bij een probleem met het vliegwiel van de auto kunnen er grote risico's ontstaan. Een vliegwiel brengt het vermogen van de motor over op de transmissie, wat invloed kan hebben op het vermogen van je voertuig. Als het vliegwiel van de auto kapot is, kan dit leiden tot verlies van vermogen naar de wielen en zelfs resulteren in een ongeval.
De symptomen dat het vliegwiel van de auto kapot is
Zoals bij alle auto-onderdelen kunnen deze zowel versleten raken als defect gaan en zal in dat geval het vliegwiel van de auto vervangen moeten worden. Mocht er een defect optreden, dan is het belangrijk te weten wat de aanwijzingen voor mankementen zijn. We zullen hieronder de meest voorkomende symptomen behandelen. Zodra je één of meerdere van deze aanwijzingen opmerken, stel een inspectie en eventuele vervanging niet uit.
Slippende koppeling - dit probleem van het vliegwiel van de auto treedt op als er tijdens het rijden van versnelling wordt veranderd. Het is mogelijk dat de koppeling slipt. In dat geval wordt er geen vermogen op de wielen overgebracht, waardoor de koppeling versleten raakt. Door het slippen van de koppeling slijt uiteindelijk ook het vliegwiel. Het vliegwiel van de auto maakt geluid, een plotseling knarsend geluid afkomstig van de drukplaat en de andere onderdelen van het vliegwiel van de koppeling raken oververhit. Hierdoor zal het vliegwiel kromtrekken en zelfs barsten.
Het slepen van de koppeling - dit gebrek aan het vliegwiel van de auto is vergelijkbaar met dat van de slippende koppeling. Het verschil is dat de koppeling in dit geval niet helemaal loslaat. Daardoor zal de versnelling tijdens het schakelen in meer of mindere mate een knarsend geluid maken. Sterker nog, het zou kunnen resulteren in het compleet uitvallen van de eerste versnelling bij het wegrijden vanuit stilstand. De oorzaak ligt niet direct in het vliegwiel van de auto, maar in het lager of de bus in het vliegwiel of de krukas van de auto.
Een brandlucht - deze doet zich voor bij een slechte werking van de koppeling. Oorzaak is dat het vliegwiel van de auto kapot is of een chauffeur met weinig ervaring. De koppelingsplaten zijn gemaakt van materialen die de geluidsproductie tijdens het schakelen moeten beperken. Deze koppelingsplaat levert veel warmte op ten gevolge van wrijving als deze niet naar behoren functioneert. Hierdoor kan een duidelijk ruikbare penetrante geur ontstaan.
Trillend koppelingspedaal - als het vliegwiel van de auto kapot is, voelt u trillingen in het koppelingspedaal of de vloer van het voertuig. De reden hiervoor is dat de veren van het vliegwiel slecht zijn. De bedoeling is dat het veermechanisme de trillingen van de bediende koppeling vermindert. Is dit niet meer het geval, dan zal vliegwiel van de auto vervangen moeten worden.
Ratelen van de koppeling - bij het moeilijk aangrijpen van de koppeling is er sprake van dit probleem. Bij het herhaaldelijk aangrijpen en loslaten van de koppeling slaat het vliegwiel van de auto over. Bij het ontkoppelen gaat dit gepaard met ratelen of trillen. Het geratel van de koppeling treedt dikwijls op in elke versnelling, vooral bij het wegrijden vanuit stilstand. Een vervormd vliegwiel van de auto kan hier debet aan zijn. Er kunnen ook andere problemen zijn die dit geratel veroorzaken. Moet de koppeling vervangen of gerepareerd worden, dan koopt u online voordelig koppeling montage gereedschap.Een van de specifieke symptomen van een kapot dubbel massa vliegwiel is een duidelijke toename van het brandstofverbruik en trillingen. Mocht je dit of een van de andere genoemde aanwijzingen opmerken, dan is het vliegwiel van de auto vervangen de oplossing.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van het vliegwiel
Voor de vervanging van het dubbel massa vliegwiel zal de versnellingsbank gedemonteerd moeten worden. Hierna zal het vliegwiel van de auto en de koppeling moeten worden losgeschroefd. Check ook meteen de conditie van de koppeling en het druklager van de auto.
De kosten voor het vervangen van het massa vliegwiel zijn tussen € 150,- en € 400,-. Deze prijs wordt bepaald door het vermogen van de motor en het automodel. Daarnaast moet je rekening houden met de arbeidsuren die een autogarage zal factureren voor de vervanging van bijvoorbeeld een vliegwiel voor golf 7 modellen.
Omdat een garagebedrijf ongeveer 5 tot 6 uur nodig zal hebben voor het vervangen van het vliegwiel van de auto, is het voor de besparing op de reparatiekosten verstandig om ook meteen de koppeling te laten vervangen. Ga naar meerdere garages om de uurtarieven te vergelijken om op de vervanging te kunnen besparen.
TOP-producten over dit onderwerp: