Defecten aan de inlaatklep
- verplaatsing van de klep en de klephuls;
- te snel openen en sluiten van de klep;
- niet op tijd openen en sluiten van de klep;
- verkeerde montage op de klep zetel;
- onjuiste afstelling van de klep;
- verwoesting van de klep.
Symptomen van gebreken aan de inlaatklep
- kloppen, en andere vreemde motorgeluiden in alle bedrijfsmodi;
- stijging van het brandstof- en motorolieverbruik;
- motor beweegt;
- onderbrekingen in de motor bij lage snelheden;
- spontane motor uitval bij stationair draaien.
Oorzaken van defecten aan de inlaatklep
- foutieve werking van de motor;
- niet tijdige service van de motor;
- gebruik van lage kwaliteit brandstof en motorolie;
- overmatige oververhitting van de motor;
- afzetting van roet en producten van olie en brandstof achteruitgang;
- onjuiste installatie of versleten nokkenas aandrijfriem;
- uitval van het ventilatie-systeem;
- vuil of schurende plak indringing in de klephuls;
- onvoldoende of overmatige speling tussen de klep en de klep zetel;
- onjuiste regeling van de ontstekingsfasen;
- vroegtijdige start van de brandstof inname in de cilinders.
Inspectie
Evaluatie van de inlaatklep wordt uitgevoerd in 2 fasen. Met een speciaal statief wordt het testen van alle systemen uitgevoerd met behulp een computerdiagnose.
Vervolgens moet u het systeem demonteren en de klep zelf verwijderen. Er mogen geen duidelijke tekenen van roet of mechanische schade zijn. Het is belangrijk om de klep en de positie in de zetel correct in te stellen.
Bij het aanpassen van de klep moet de motor koud zijn. Eerst moet u de zuiger installeren in het bovenste punt van de slag. Draai vervolgens de borgmoer aan en gebruik de sonde om de kloof in te stellen. Deze moet van een dusdanige omvang hebben dat de sonde er met een zichtbare inspanning ingaat.
Het is belangrijk om te onthouden dat bij het afstellen van één klep, het absoluut noodzakelijk is ook de andere kleppen in te stellen. Als u een nieuwe klep moet installeren, moet u er zeker van zijn deze op de zetel in te slijpen.
Vervanging van de inlaatkleppen
Reparatie van kleppen heeft geen zin, want zelfs met minimale schade moeten deze worden vervangen.
Om de inlaatklep te verwijderen, is het nodig om eerst de distributieriem los te koppelen en het nokkenas deksel te verwijderen. Zorg ervoor dat u de volgorde van de uitzettingsvoegen en tuimelaars markeert. Het beste is om ze te merken met een merkstift.
Vergeet niet dat het kracht aandraaimoment van de nokkenas dekselbouten klein is, slechts 10 Nm, dus het is aan te raden om dit uit te voeren met een momentsleutel.
Het verdient aanbeveling om alle kleppen in een keer te vervangen, zodat er geen ongelijkmatige slijtage ontstaat.
Inlaatklep voor