Nu de nadruk steeds meer op schone brandstoffen ligt, zijn vooral de bestuurders en bedrijven die veel kilometers maken op zoek naar betaalbare opties. Voor wie elektrisch rijden vanwege de hoge investering niet haalbaar is, is er goed nieuws. Er is een dieselbrandstof op de markt gebracht die het milieu minder zwaar belast. Deze nieuwe variant heeft de naam HVO 100 en is een uitstekend alternatief voor de reguliere dieselbrandstof.
Wat is HVO100 brandstof?
De dieselbrandstof HVO (Hydrotreated Vegetable Oil), ook wel blauwe of groene diesel genoemd, wordt uit plantaardige oliën gewonnen. Voor de productie van deze brandstof worden eveneens afval en vetten (o.a. afgewerkt frituurvet) gebruikt. Heb jij een auto met een dieselmotor en een goed werkende katalysator, dan kan met deze brandstof de uitstoot aanzienlijk worden verminderd.
Wat kost een liter HVO100?
De HVO100 prijs ligt gemiddeld zo’n 10% hoger dan die van de reguliere diesel. Omdat deze dieselbrandstof een hoog cetaangetal heeft, hoeft het roetfilter van de auto minder vaak te worden vervangen. De exacte literprijs varieert per pompstation en land. Houd er rekening mee dat niet bij elk tankstation HVO100 kan worden getankt.
Kan mijn auto rijden op HVO100?
Raadpleeg het instructieboekje of de sticker aan de binnenkant van de tankklep van jouw auto als je jezelf afvraagt “kan ik HVO100 tanken?”. In principe is deze schone brandstof geschikt voor alle hedendaagse dieselvoertuigen, zowel voor personenauto’s als vrachtwagens. Er zijn geen extra uitgaven nodig, omdat het brandstofsysteem van de auto niet hoeft te worden aangepast.
HVO100: de voordelen
Groene of blauwe diesel, zoals HVO100 ook wel wordt genoemd, heeft enkele belangrijke voordelen.
- Een vermindering van de CO2-uitstoot tot wel 90%.
- De injectoren en filters, waaronder het brandstoffilter van uw auto, gaan langer mee.
- Er is minder uitstoot van fijnstof, koolmonoxide, koolwaterstof en stikstofoxiden.
- Er zijn geen technische aanpassingen aan het voertuig vereist, waardoor deze brandstof voor elke dieselmotor kan worden gebruikt.
Is HVO100 zuiniger?
Afgezien van het feit dat deze diesel voordeliger voor het milieu is dan andere brandstoffen, heeft het ook een voordelige uitwerking op de motor. Dankzij het hogere cetaangetal is het brandstofverbruik lager en maakt de motor minder geluid.
HVO100: de nadelen
Hoewel HVO100 enkele grote voordelen heeft, kleven er ook wat nadelen aan deze dieselbrandstof.
- Het aanbod van de grondstoffen voor het produceren van deze brandstof is beperkt.
- De prijs per liter ligt doorgaans hoger dan die van reguliere diesel.
- Wanneer er voor de productie gebruik wordt gemaakt van palmolie, leidt dit vaak tot ontbossing. Dit heeft ook een negatief effect op de CO2-uitstoot.
Het verschil tussen HVO en biodiesel?
Behalve dat HVO en biodiesel van elkaar verschillen qua samenstelling en prestaties bij koude weersomstandigheden, wordt de eerste geproduceerd op basis van een behandeling met waterstof. Deze behandeling maakt het mogelijk om HVO-diesel voor alle dieselmotoren te gebruiken.
Gaat HVO langer mee dan diesel?
Ja, het is mogelijk om HVO gedurende een periode van 10 jaar op te slaan. Dat is 10 keer zo langs als reguliere diesel, waarvoor een maximale opslagtermijn geldt van een jaar. Voorwaarde is wel dat de opslagtank in een goede staat verkeert en dat de opslag onder de juiste omstandigheden gebeurt.
TOP-producten over dit onderwerp: