Een draagarmrubber, ook wel draagarmlager genoemd, is een onmisbaar onderdeel van het veersysteem van de auto. De functie ervan is zorgen voor demping, verminderen van trillingen en een soepele, stille werking tijdens het rijden. Zoals bij alle auto-onderdelen kunnen er echter gebreken optreden. Lees hier alles wat je moet weten over deze belangrijke rubbers voor de draagarm van de auto.
De functies van het draagarmrubber

Dit rubber van de ophangingsarm is gemaakt om schokken te absorberen, het geluid van het chassis te verminderen en de trillingen in het interieur tot een minimum te beperken. Hierdoor kan het voertuig met gemak tegen een stootje en heeft de bestuurder comfort en controle over het stuur. Zonder het draagarmrubber zou elke kleine hobbel of kuil in het voertuig worden gevoeld, waardoor de rit erg oncomfortabel zou worden.
Daarnaast houdt het draagarmrubber voor de auto het veersysteem uitgelijnd, zodat er geen voortijdige bandenslijtage optreedt en zorgt ervoor dat de auto in balans blijft tijdens het rijden in bochten. Een goed werkend rubber is dan ook van wezenlijk belang voor het behoud van de stabiliteit van het voertuig.
Vaak voorkomende defecten aan het draagarmrubber
Jammer genoeg is het rubber van de ophangingsarm niet immuun voor slijtage. Op den duur kunnen rubberen onderdelen verslechteren door de blootstelling aan hitte, een sportieve rijstijl of slechte staat van de weg. Deze slijtage aan het draagarmrubber kan tot verschillende problemen leiden.
Kenmerken dat de draagarmrubber kapot is
Een aantal veel voorkomende symptomen die erop wijzen dat het rubberen onderdeel stuk is, zijn:
- Toename van of ongewone trillingen: Door een defect rubber kunnen de trillingen niet goed worden opgevangen, met als gevolg ongewone trillingen in het interieur of het stuur.
- Ongebruikelijke geluiden: Wanneer je onverklaarbare bonkende, piepende of kloppende geluiden hoort, vooral bij het rijden over oneffen terrein of in bochten, kan dit komen door een versleten draagarmrubber.
- Ongelijke bandenslijtage: Door een defect rubber kan de uitlijning van de wielen van de auto verslechteren, zodat de banden snel of ongelijkmatig slijten.
De reparatie en vervanging van het draagarmrubber

De beste aanpak voor het oplossen van problemen met een rubber is vervanging. Het is over het algemeen niet haalbaar om een versleten rubber te repareren, waardoor monteurs zullen adviseren om ze te vervangen door een nieuw draagarmrubber.
Hoe een rubber van de draagarm te vervangen
Voor het draagarmlager vervangen moet de auto worden opgetild en het wiel worden verwijderd. Het oude exemplaar wordt dan losgemaakt en het nieuwe onderdeel wordt geïnstalleerd. Dit is een complexe procedure waarvoor gespecialiseerd autogereedschappen nodig is, dus je kunt dit het beste overlaten aan een vakkundige monteur.
Kwalitatief goede draagarmrubber voor de Peugeot 206 kan je rijplezier en het comfort aanzienlijk verbeteren. Net als bij al het auto-onderhoud, is de kunst om problemen in een vroeg stadium op te sporen en te verhelpen voordat ze groter en duurder worden. Laat je auto regelmatig nakijken om er zeker van te zijn dat alle onderdelen, inclusief het draagarmrubber in goede staat zijn.
TOP-producten over dit onderwerp:









