De brandstofinjectoren regelen dat de juiste hoeveelheid brandstof in de cilinders wordt gespoten. De verstuiver van de auto is van groot belang voor het brandstofinjectiesysteem van nagenoeg alle moderne modellen. De verstuivers van diesel en benzine auto’s verzorgen de brandstoftoevoer naar de motor, en gewoonlijk kan een defecte brandstofinjector een heleboel narigheid veroorzaken.
Aan de hand van de volgende punten weet je of de brandstofinjectoren slecht zijn en hoeveel de kosten voor het vervangen van de injector zijn.
Symptomen van verstopte of slechte verstuivers
Veel voorkomende symptomen van een lekkende verstuiver zijn een niet goed werkende cilinder en het waarschuwingslampje op het dashboard dat gaat branden. U kunt eveneens merken dat de motor trilt of dat er een brandstofgeur vrij komt bij het stationair draaien. Ook het afslaan van de motor bij het stationair draaien kan hierop wijzen. Gezien het feit dat de verstuivers in directe verbinding staan met de motor, resulteert elk probleem met dit onderdeel in slechte prestaties van het voertuig.
Deze specifieke aanwijzingen duiden op een verstopte of lekkende verstuiver:
Het motorlampje brandt
Een voor de hand liggend signaal van een slecht werkende verstuiver van de auto is het aangaan van het waarschuwingslampje op het dashboard. Zodra een van de brandstofinjectoren is verstopt of lekt en onvoldoende brandstof levert aan de motor, gaat er een elektrisch waarschuwingssignaal af. Het lampje kan ook om een andere reden gaan branden, laat het dus nakijken.
Motortrillingen
Een motor die niet voldoende brandstof krijgt, gaat na de volledige cyclus trillen. Gebrekkige verstuivers kunnen bij een turbomotor tot motorschade leiden. Haperende ontsteking
De ontsteking van de motor hapert wanneer de injector vuil is, verstopt zit of niet goed opent. Een haperende motor zal de acceleratie beïnvloeden, het brandstofverbruik doen toenemen en tot vermogensverlies leiden. De verstuivers hebben direct aandacht nodig, omdat de motor ook kan gaan kloppen en er ernstige schade kan ontstaan.
Onaangename brandstofgeur
Dit symptoom treedt op bij een lekkende verstuiver of wanneer deze niet goed sluit. De overtollige brandstof leidt tot een slechte geur, die te ruiken is tijdens het rijden. Er kan sprake zijn van een lek in de uitlaatpijp van de auto of van een extern lek in de motorruimte, wat in beide gevallen brandgevaar oplevert.
Hoger brandstofverbruik
Wanneer je het verbruik regelmatig controleert, merk je een daling of stijging van het brandstofverbruik als gevolg van een defecte injector. Een defecte verstuiver van de auto voert te veel of te weinig brandstof naar de motor.
Rauw stationair draaien of afslaan van de motor
Wanneer de motor stationair onregelmatig loopt of afslaat bij een laag toerental, kan dit een van de symptomen zijn van een kapotte injector van een benzine- of dieselmotor. Dit komt door het feit dat de brandstofinjector te veel of te weinig brandstof kan inspuiten, wat een arm of rijk mengsel oplevert, waardoor de motor niet goed meer werkt en afslaat.
Lekkende brandstof
Zie je een brandstoflek in de motorruimte, dan kan dat door een defecte brandstofinjector zijn. Verstuivers zijn vaak van kunststof en kunnen barsten, wat resulteert in een uitwendig lek op de brandstofinjector. Kan je rijden met een kapotte verstuiver? Merk je een brandstoflek in je motorruimte op, dan moet je het onderdeel direct vervangen, omdat de motor in brand kan vliegen.
Wat zijn de kosten voor het vervangen van de injector
De gemiddelde kosten voor het vervangen van een verstuiver bedragen €350,-. Dat komt neer op ongeveer €1400,- voor een auto met vier cilinders. De kosten voor de vervanging van de verstuivers variëren per automerk en model. Een kwaliteit injector voor de Peugeot 206 en alle andere merken en modellen koop je goedkoop en snel online.
TOP-producten over dit onderwerp: