Gebreken aan de fusee
- defecte bushes bij de kogel;
- beschadiging van de schroefdraad;
- slijtage van het kogelgewricht en de tussenlaag;
- speling van de voorophanging;
- vervorming van de kogel;
- slijtage van de bevestigingsgaten;
- corrosie, scheuren en krassen op het werkvlak.
Symptomen van fusee gebreken
- toegenomen trilling van de auto tijdens het rijden;
- tikken in de ophanging;
- verminderde besturingsreactie;
- vreemde geluiden tijdens het remmen of het manoeuvreren;
- toegenomen speling van de voorwielen.
Oorzaken van fusee gebreken
- het installeren van lage kwaliteit onderdelen;
- een sportieve rijstijl;
- stelselmatig rijden op wegen met een slecht wegdek;
- binnendringen van vocht en vuil op het oppervlakgedeelte.
Reparatie en vervanging van de fuseekogel
Reparaties van dit deel en de componenten ervan, moeten door een gespecialiseerde vakman worden uitgevoerd. Beschadiging van het spindel met schroefdraadgedeelte moet door specialisten worden verholpen. De spil is gemaakt van hoog-gelegeerd staal waardoor een incompetente actie het kristalraster van de speciale toplaag kan beschadigen, wat snel leidt tot slijtage van het spiloppervlak.
Slijtage van de buitenste lager zetel is een veelvoorkomend probleem, dat kan worden geëlimineerd door de spindel te vervangen. Om zeker te zijn van een goede installatie van het voorwiellagers, controleer de speling van de kogelspindel. De marge van de speling is 0,02-0,025 mm. Het vervangen van de kogelassemblage zal minder dan een uur duren, maar als u ook de bushes moet vervangen, wordt de duur van de procedure verhoogd naar drie uur. Fuseekogel vervangingsprocedure:
- til de auto op, vergeet niet om kriksteunen te plaatsen;
- verwijder de wielmoeren en het wiel;
- verwijder de remslang bevestigingsbouten, en dan de remklauw bevestigingsbouten;
- verwijder de remklauw en de wielsnelheidssensor;
- til de borgpen op en verwijder de naafmoer;
- draai de bouten van de remschijf en verwijder de schijf zelf;
- verwijder de splitpen, de moer van het kogelgewricht en verwijder het gewricht van de kogel;
- schroef de schokdemperbouten en zelfborgmoeren;
- verwijder de buitenste verbinding van de aandrijfas, en vervolgens de kogel;
- installeer een nieuw onderdeel en herhaal de stappen in omgekeerde volgorde.
Fuseehuis voor